Már használják a mesterséges intelligenciát és az arcfelismerő szoftvereket az Egyesült Királyságban működő cégek, hogy megtalálják az ideális jelölteket egy-egy pozícióra. A Telegraph információi szerint nagyjából 100 ezer ilyen interjún túl is van már az a 700 vállalat (köztük az Unilever, a Hilton és a Vodafone), melyek elsők között próbálják ki a ma még futurisztikusnak tűnő technológiát.
Az amerikai HireVue cég szoftvere az interjú során elemzi a beszédet és annak tónusát, rögzíti a jelöltek arckifejezéseit, miközben videóra veszi az egész procedúrát. Végül az adatbázisában szereplő korábbi 25 ezer sikeres felvételi beszélgetés alapján elemzi a jelöltek 15 perces videóját, és 1-100-ig terjedő skálán osztályozza az állásra pályázót.
A HireVue állítása szerint a módszer nagyon sikeres: a szoftvert használó vállalkozások alkalmazásainak minősége 88 százalékkal javult, 55 százalékkal változatosabb munkaerőt választottak ki, mint korábban, ráadásul 90 százalékkal gyorsabban találták meg egy-egy posztra a megfelelő jelöltet.
A tudósok azonban nem ilyen lelkesek: szerintük a mesterséges intelligencia alkalmazása elfogultsághoz vezethet, melynek során könnyen kizárhatják azokat a jelölteket, akik ugyan ezen a szűrőn végül nem mennek át, ám mégis nagyszerű munkát tudtak volna végezni. Az egyik professzor kiemelte, hogy az adatok egyoldalú értelmezése könnyen torzításhoz vezethet, melynek akár rossz döntések is lehetnek a következményei.
A HireVue technikai vezérigazgatója szerint viszont sokkal szerencsésebb az első szűrést egy elfogulatlan szoftverre bízni. A mesterséges intelligencia ugyanis minden jelentkezőt egyformán kezel, és nincsenek olyan emberi tényezők a döntésben, mint például az, hogy már fáradt az interjút készítő személy. Loren Larsen szerint egyébként emiatt kedvelik a pályázók közül is sokan a szoftvert.
A HireVue honlapja szerint 30 nyelven érhető el, köztük magyarul is. A szoftverrel eddig több mint 10 millió interjú készült, és 1 millió felhasználó értékelte is a programot.
|